03 June 2010

Istimewanya seorang wanita

Ya Allah! Bahagianya menjadi perempuan.... kau limpahkan pahala yang berlipat ganda buat wanita yang bergelar ibu... syukur Ya Allah!
1. Doa ibu - Doa ibu lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayang yang lebih kuat daripda lelaki.
2. pahala wanita bersalin - Apabila seseorang wanita mula sakit hendak bersalin, maka Allah mencatatkanb baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah.
3. kelebihan melahirkan anak - Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia dari dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.
4. kelebihan menyusukan anak - setiap satu tegukan itu diberi satu kebajikan.
5. pahala memelihara anak - apabila semalaman ibu tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit, maka Allah SWT memberinya pahala seperti memerdekaan 70 hamba dengan ikhlas untuk membela Allah.
6. Menggembirakan perempuan - barangsiapa yang menggembirkan perempuan, maka darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan allah dan orang yang takutkan Allah akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.
7. ganjaran wanita solehah - ppuan solat 5 waktu, puasa di bulan ramadan, memelihara kehormatannya serta taat akan suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana shaja yang dikehendaki.
8. kelebihan mentaati suami - wanita yang taat pada suami, ikan-ikan, burung2, malaikat di langit, matahari, dan bulan akan beristghfar baginya selama mana dia taat kepada suami serta menjaga solat dan puasanya.
12. ganjaran mentaati suami - tertutup pintu neraka dan terbuka pintu syurga.
13 wanita hamil akan dapat pahala berpusa pada siang hari.
14. wanita hamil akan dapat pahala beribadat pada malam hari.
15 wanita bersalin akan mendapat pahala 70 tahun solatr dan puasa dan setiap kesakitan pada satu uratnya Allah mengurniakan satu pahala haji.
21. sekiranya wanita mati dalam masa 40 hari selepas bersalin, dia akan dikira mati syahid.
22. jika wanita memberi susu badannya kepada anaknya yang menangis, Allah akan memberi pahala 1 tahun solat dan puasa.
23. wanita yang menghabiskan malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana anaknya yang sakit, dia akan mendapat pahala seperti membebsakan hamba.
24. wanita yang tidak cukup tidur pd mlm hari kerana menjaga anak yang sakit akan diampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya dan bila dihiburkan hati anaknya, Allah akan memberi 12 tahun pahala ibadat.
25. penghalang api neraka - drpd Aishah r.a, brg siapa yang diuji dengan sesuatu drpd anak2 perempuannya, lalu berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya dariupada api neraka.

No comments:

Syukur

Ya Allah ku panjatkan rasa syukur, kerana anugerahkan ku sebuah keluarga yang penuh dengan kasih sayang. Suami yang penyayang dan memahami, serta 3 anak kecil yang sentiasa membuatkan ku gembira. Gelak tawa dan gurauan kalian membuatkan hidupku lebih sempurna. Terima kasih Ya Allah! Terima kasih semua....